streda 1. mája 2013

J.K.Rowlingová - Harry Potter a kameň mudrcov (Harry Potter ¤ 1)

"Si čarodejník, Harry."

Názov: Harry Potter
Originál:
Harry Potter and the Philosopher stone
Autor: J. K. Rowling
Vydalo: IKAR, 2000, 288 strán

Séria: Harry Potter ¤ 1

Harry Potter je sirota, žije u príšerných príbuzných, ktorí ho vychovávajú TAKMER ako svojho syna a až do svojich jedenástich narodenín si myslí, že je úplne obyčajný chalan... Lenže potom začne dostávať záhadné listy, ktoré mu strýko konfiškuje bez toho aby sa Harry dozvedel čo v nich je, navštívi ho sympatický obor, ktorý mu oznámi niekoľko noviniek, na jeho radu sa Harry prihlási na Rokfortskú strednú čarodejnícku školu, naučí sa hrať metlobal a stretne sa v boji so svojím úhlavným nepriateľom. Dôvod, prečo sa to všetko stane, je jasný: Harry Potter je čarodejník!

K Harrymu som sa dostala zhruba pred dvanástimi rokmi. Pamätám si, že som najprv na tú knihu hľadela mierne pochybovačne, nakoľko mi o nej mama predtým hovorila len chvály, ja som bola veľmi skeptická. Mama ju aj napriek tomu kúpila a rozhodla sa, že nám so sestrou každý večer prečíta jednu kapitolu. Samozrejme, že po prvej kapitole sa u mňa prejavila závislosť a behom dvoch dní som knihu celú dočítala.

Myslím, že dovtedy som sa s podobnou knihou nestretla, predsa len, mala som jednásť rokov...presne toľko ako Harry! Až teraz mi to došlo. Ktovie, či som si to vtedy uvedomovala, fakt si nepamätám. Odvtedy až do dnešného dňa som však Harryho takmer nepustila z ruky, prvý diel som prečítala ešte párkrát, kým sa ku mne dostal diel druhý.

Harry sa v prvom diele dozvie, že je čarodejník a že odchádza od svojich príbuzných na čarodejnícku školu. Tam stretne svojich nových priateľov, nevšedného riaditeľa a taksito obávaného lorda Voldemorta. Myslím, že aj keby som pri tejto knihe v každom odseku spoilerovala, už by to pre nikoho nebola novinka. Možno pre nejakú babičku niekde na lazoch áno, ale myslím, že svet je Harryho plný a že takmer každý kto sa aspoň trochu zaujíma o knihy vie kto je Harry Potter, aj keď ho možno nečítal. 

Knihu som prečítala za tie roky mnohokrát a musím priznať, že vrátiť sa k nej po desaťročí bolo, akoby som tú knihu čítala úplne prvýkrát. Uvedomila som si, na koľko drobností som pozabúdala, ktoré som mala trochu pozmenené filmovým spracovaním. Rozhodne som sa však tešila viac a viac s každou obrátenou stránkou. Akoby som sa vrátila späť do detstva, pripomenula si všetko, za čo Harrymu vďačím, a že mu v mojom prípade môžem ďakovať naozaj za veľa vecí. Ale o tom potom. 


Prvá kniha sa proste človek vryje do pamäti, predsa len je napísaná skvelo. Keby nebola, neprinútila by takmer celý svet prečítať zvyšných sedem dielov. 


1 komentár: