štvrtok 24. októbra 2013

Cornelia Funke - Atramentové srdce (Inkworld)

"Slová sú nesmrteľné...s výnimkou, keď sa objaví niekto, kto ich spáli. Dokonca aj vtedy..."

Kniha o knihách a ich moci
alebo
464 strán o knižných postavách trochu inak

Meggie žije so svojím otcom v starom dome, keď sa jednej upršanej noci objaví pred ich dverami neznámy muž. Varuje jej otca pred Kaprikornom, a preto hneď za svitania opúšťajú dom, aby si našli nový úkryt u tety Elinor. Keď otca unesú, Meggie s Elinor sa ho vyberú hľadať a len postupne sa dozvedajú o tajomstvách, ktoré pred nimi ukrýva.
Atramentové srdce je nádherne vyrozprávaný príbeh o knihe, o zázraku čítania a o význame, ktorým príbehy obohacujú náš život. Kto z nás si neželal, aby ožili jeho obľúbené postavy z knihy? V Atramentovom srdci sa tento sen stáva skutočnosťou. Meggie, Mo, ale aj ostatní za to zaplatia vysokú cenu. Nádherný rozprávkový svet a temná zloba kráčajú ruka v ruke a zdá sa, že spočiatku sa zlu darí o čosi lepšie.


Jedna z tých kníh, ktorú som si chcela prečítať pred tým, ako si pozriem jej filmovú verziu. Nejako som sa však do toho nehrnula, až som jedného dňa na ňu úplne náhodou natrafila v knižnici. Nebolo nad čím dumať a už som ju mala v hrsti a niesla si ju k sebe domov.

Ak by som to mala úprimne zhodnotiť, tak som od tejto knižky očakávala viac. Teda, očakávala je také nie veľmi vhodné slovo. Skôr som si myslela, že kniha bude o niečom inom. Spočiatku vyzerala tak nevinne a napokon sa z toho vykľul takmer hororový príbeh, ktorý som rozhodne neočakávala. Takže by som to "očakávala som viac" zmenila na to, že som čakala niečo úplne iné.

Na začiatku príbehu mi chvíľu trvalo, kým som sa "do toho dostala" akoby bol ten začiatok očarovaný, nemohla som sa prinútiť čítať ďalej, ale napokon som to už nejako doklepala až k úspešnému koncu.

Na príbehu mi mierne nesedelo to, že Meggie, bola vlastne ešte malé dievča, všetko sa točilo okolo kníh a ja som myslela, že pôjde o nejaký jednoduchý rozprávkový príbeh, s nejakou milou, hlbokou myšlienkou pre nás čitateľov. Ach, ako som sa len mýlila. Príbeh sa v okamihu zvrtne a zničí všetky moje očakávania. Nebola som však z toho smutná, príbeh bol výborný, len mi to akosi k sebe všetko mierne nepasovalo.

"Svet bol hrozný, strašidelný, bezcitný, temný ako zlý sen. Nebolo to miesto pre život. Jedine v knihách existoval súcit, útecha, šťastie... A láska. Knihy mali rady každého, kto ich otvoril, poskytovali mu istotu a priateľstvo a nič za to nežiadali, nikdy neodišli, dokonca ani vtedy, keď sa s nimi zle zaobchádzalo."

Napokon som sa s tým popasovala a na konci musela priznať, že chvíľami ani mne skutočne nebolo všetko jedno. Príbeh bol výborne napísaný, takmer každý detail skvelo opísaný - všetko som si vedela predstaviť takmer naživo. Taktiež príbehu nechýbalo napätie a akcia. Boli chvíle, kedy som nemohla prestať čítať, pretože som hltala stránku za stránkou, zúfalo túžiac po tom, aby som sa dozvedela, ako to s nim napokon dopadne.

Nakoniec som sa dozvedela. Výnimočne to nebola kniha, ktorá by sa podľa mňa skončila tak, aby si vyžadovala pokračovanie. Alebo aspoň ja som bola tým príbehom dostatočne naplnená, nie to ešte aby som myslela na pokračovanie. A keďže viem, že knižka ho má (dokonca dva), tak som na ne úprimne zvedavá a keď sa mi dostanú pod ruku, určite sa do nich pustím, predsa len som trochu zvedavá ako tento príbeh nakoniec môže dopadnúť.

 

 Celkové hodnotenie:

http://icons.iconarchive.com/icons/fatcow/farm-fresh/32/diamond-icon.pnghttp://icons.iconarchive.com/icons/fatcow/farm-fresh/32/diamond-icon.pnghttp://icons.iconarchive.com/icons/fatcow/farm-fresh/32/diamond-icon.pnghttp://icons.iconarchive.com/icons/fatcow/farm-fresh/32/diamond-icon.png

Príbeh bol veľmi dobrý, nie však natoľko, aby som ho ohodnotila plným počtom, a zároveň bol lepší ako by sa čakalo od bežného priemeru. Takže s čistým svedomím štyri diamanty.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára