pondelok 9. februára 2015

J. R. R. Tolkien - Hobit


"Snad byste se nedíval na proroctví s nedůvěrou, protože jste je sám pomáhal uskutečnit? Jistě si opravdu nemyslíte, že vás při všech vašich dobrodružstvích a útěcích vedlo pouhé štěstí, jenom k vašemu prospěchu. Jste výborná osoba pane Pytlíku, a mám Vás moc rád, ale jste přece jen docela malý chlapíček v široširém světě!"

Príbeh plný dobrodružstva
alebo 232 strán o tom
ako niekedy treba vystrčiť päty z nory, aby sme zažili niečo ohromujúce.

Toto je příběh o tom, kterak se Pytlík vydal za dobrodružstvím a shledal, že náhle dělá a říká naprosto neočekávané věci. Bilbo Pytlík je hobit, který se těší z pohodlného a skromného života a jen zřídkakdy putuje dále než do své spižírny ve Dně pytle. Jeho spokojené bytí je však narušeno, když se jednoho dne u jeho prahu objeví čaroděj Gandalf v doprovodu třinácti trpaslíků a vezmou ho s sebou na cestu „tam a zase zpátky“. Mají v úmyslu uloupit poklad mocného Šmaka, velikého a velmi nebezpečného draka...
.
 

Hobit. Pri tejto knihe som urobila chybu, na ktorú som prišla po dlhých mesiacoch jej odkladania a to tú, že som si najprv pozrela film a až potom som sa pustila do knihy. Tá ma totiž vôbec nebavila do chvíle, kedy sa dej stáva pre mňa neznámym, od toho okamihu som ju hltala ako najatá a v konečnom dôsledku som bola vďačná, že som nepodľahla a nepozrela si ešte aj druhú časť, lebo by som s tou knihou bojovala asi do smrti.

Nektěří dokonce vstávali a klaněli se před ním až k zemi, třebaže se tou námahou vždycky svalili a nemohli se pak nějakou chvíli postavit na nohy.

Príbeh malého hobita pozná každý, ale príbeh Hobita čoby Bilba sa dostal na plátna kín až v poslednej dobe a spolu s ním sa mnohí, tak ako ja pustili aj do knižného spracovania. Takže myslím, že vzhľadom na to, že sa Hobit stal celosvetovo známym a kto ho nečítal ho aspoň videl, príde mi zbytočné opisovať tu dej nejako podrobne. Spomeniem len útek z Temného lesa od kráľa lesných elfov, ktorý ma zaujal, Bilbovo objavenie draka a v neposlednom rade ma trochu sklamala záverečná časť o ktorej som si myslela, že bude opisovaná viac alebo bude aspoň dramatickejšia. Akoby však kniha bola skôr o príbehu samotnom a putovaní k cieľu ako o víťaznej bitke, ktorá sa na konci má odohrať.

"Proč jste se pokoušel se svými trpaslíky třikrát napadnout moje elfy při jejich hodokvasu?" zeptal se král. "Nikoho jsme nenapadli," odpovědel Thorin; "přišli jsme prosit o jídlo, protože jsme měli hrozný hlad." "Kde jsou teď vaši přátelé, a co právě dělají?" "To nevím, ale předpokládám, že mají hrozný hlad v lese."

V príbehu som najviac ocenila prítomnosť trpaslíkov, ktorí mi boli skutočne sympatickí a svojím hladom v Temnom lese mi ešte zosympatičteli (narozdiel od Bilba, ktorý bol hladný takmer neustále). Celkovo som ocenila túto trpaslíčiu zostavu v tejto knihe, pretože by to bez nich proste nebolo ono. Takisto by mi tam samozrejme chýbal samotný malý hobit, ktorý mal naozaj veľké šťastie počas celého ich putovania a myslím, že Gandalf si vydýchol, keď sa to všetko skončilo relatívne priaznivo a on z toho nevyšiel ako najväčší idiot, čo sa kľudne mohlo stať.

Bilbo nikdy nezapomněl na ten let, kdy se držel Doriho za kotníky. Každou chvíli zasténal: "Moje ruce, moje ruce!", ale Dori na to pokaždé odpověděl zaúpěním: "Moje ubohé nohy, mé úbohé nohy!"
V konečnom dôsledku to bola krásna kniha, ktorá skvelo zapadá do celého príbehu z Pána prsteňov. Aj napriek neistému začiatku mi stred a koniec knihy preleteli neskutočne rýchlo, ani som sa nestačila diviť a prišiel koniec knihy. Vtedy mi prišlo fakt ľúto, že musím opustiť tieto krásne kraje, vtipné postavy a nádherné príbehy. Ale všetko raz končí, aj príbeh malého hobita. 


Celkové hodnotenie:
Aj napriek tomu, že som knihu nehodnotila plným počtom bodov, bola to jedna z tých lepších kníh, ktoré som čítala a ku ktorej sa nepochybne ešte niekedy vrátim.

6 komentárov:

  1. Hobita som nevidela,ale ani nečítala,avšak recenzia je moc pekne spracovaná a napísaná :)

    leenasbooksworld.blogspot.com

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem veľmi pekne :) no rozhodne ho odporúčam, je to pekná kniha :)

      Odstrániť
  2. Tolkien - slavné jméno, ale mně dosud neznámé. Tím myslím, že jsem od něj nic nečetla. Někteří tvrdí, že bych měla začít právě Hobitem. A když ji tak chválíš... :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mne to tiež trvalo, kým som sa do Tolkiena pustila :) a Pána prsteňov som druhý diel už ani nedočítala :) až toto :) a je to pekný príbeh a rozhodne ho odporúčam :) maximálne ťa nebude baviť a odložíš ho :D

      Odstrániť
  3. Hobita som čítala, pravda už dávnejšie, ešte pred filmami a som rada, že som tak urobila. Kto by si najskôr pozrel filmy a potom čítal knihu, mohol by byť trochu sklamaný. Kniha je podľa mňa veľmi dobrá, vhodná aj pre menej náročných čitateľov na rozdiel od napríklad trilógie Pán prsteňov.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veru :) bolo tam dosť odlišností, hlavne čo sa týkalo vysvetľovania vecí z PP :) pekná rozprávková kniha to bola :)

      Odstrániť